واحد سپگارد موسسه محافظین حریم سامان بیست نکته طلایی تربیت سگ،

چکیده

سامانه سپگارد آموزش،فروش و تامین سگهای گارد،امنیتی و امدادی در کشور . بیست نکته طلایی تربیت سگ،واحد سپگارد موسسه محافظین حریم سامان

واحد سپگارد موسسه محافظین حریم سامان بیست نکته طلایی تربیت سگ،

 

فروش،آموزش و تامین سگ در سراسر کشور وسطح بین الملل

سگ گارد

سگ های امنیتی و سرچ

سگ امداد

واحد سگ گارد و امداد

بیست نکته طلایی در آموزش سگ های گارد

موسسه حفاظتی و مراقبتی محافظین حریم سامان

 

آموزش فرامین سگ های گارد

سگها را میتوان با علم فرایند یادگیری از انچه در توانای جسمی قادر به انجامش باشند به سمت و سوی دلخواه مربی در انجام اقدام خاصی قرار داد که در ان فرامین  شکل گرفته و ان فرامین شامل کارهایی که خود سگ انجام میدهد   نمیشود.

همه ما می دانیم که اهمیت تحت فرمان بودن سگها  باعث می شود در تمام مراحل زندگی سگتان تاثیر مثبت گذارده و از انها در اطاعت پذیری نسبت به محرکها کمک بگیرید.



فرامین  الزامی برای سگها :


نشستن:

چشم تو چشم
خوابیدن
ماندن
امدن
همراه شدن با بند


این دستوالعملها فراگیری آموزشها را برای شما و سگ گارد تان آسانتر میکند:


1 . درحین تمرین خود را با جلسه تمرینی وقف دهید مثلا اگر قرار است در جلسه ای بیا را یاد بدهید سعی کنید از هیجانات تان  برای امدن سگ استفاده نمایید و خلاق باشید و استفاده اشاره های مرتبط و صوت مرتبط و یکسان بسیار کمک میکند.


2 . آموزشها میبایست به صورت گام به گام انجام شود و بهتر است همیشه از دستورات ساده برای شروع جلسه تمرینی استفاده نمایید.منظور از گام به گام را میتوان در اجرای فرمان بمان مثال اورد اگر

 

 

سگ گارد در جلسه قبل تا فاصله 5متری ماندن را یاد گرفته در این جلسه از فاصله 1متری فرمان را اغاز نموده و به تدریج اضافه نمایید. یا در خوابیدن اگر یاد گرفته دستور بخواب را از حالت ایستاده شما

دریافت نماید برای شروع کمی خم شده و با کمک با اشاره دست ان را هدایت میکنیم و به تدریج ان را پیشرفت میرسانیم

3.بهتر است در محلهایی کلاس را ترتیب دهید که کمتر باعث حواس پرتی در سگ میشود و محرکهای نا شناخته کمتری داشته باشد البته این توصیه برای شروع اموزشها میباشد و میبایست در ادامه فرامین را کنترل شده در حضور محرکهای مختلف با سگ

تمرین نمایید زیرا در اصل هدف از اموزش همین مسعله است که سگها نسبت به محرکها تحت فرمان بمانند.از این رو بسیاری از محرکها را در هفته های بعد اضافه میکنید و به تدریج این فرایند بسیار نتیجه مطلوب تری دارد و وقتی سگ فرامین را در محیط خود فرا گرفته است این فرامین را در فاصله چند متری از خانه از ان درخواست میکنیم و در صورت موفقیت جلسه بعد ان را به دور تر برده و به همین ترتیب این فرامین پیشرفته تر از قبل میگردد و میتوان خلاقانه محرکهایی همچون توپ و سگهای دیگر را نیز در تمارین به عنوان محرک استفاده نمایید.

4.بهترین تاییدیه مثبت برای سگتان تکه های غذای مورد علاقه اش هستند که به اندازه نخود باشد.اما اگر علاقه ای به خوراکی تشویقی نداشت بهتر است از تاییدیه های توپ یا اسباب بازی یا نوازش  در تایید استفاده نمایید.

5.در روند اموزش طمع نکنید و در بهترین  نقطه اموزشی و تمرینی  برای مثال اگر سگتان بمان را در این جلسه تازه یاد گرفته و بمان را در بهترین حالت اجرا نمود در هیمان لحظه اموزش را قطع نموده و سعی نکنید با طمع در همان جلسه تمرین ان را پیشرفته تر نمایید زیرا باید خوشایندی در روند اموزش برای شما و سگ به صورت گام های مثبت صورت گیرد و ممکن است اگر طمع نمایید سگ دیگر ان حرکت را با کیفیت حرکت قبل نشان ندهد . سگها به دلیل بهره مندی از حافظه کوتاه مدتشان وقتی در شرایطی که از قبل در جلسه قبل قرار گرفته اند وقتی برای جلسه بعد که میخواهیم کلاس را اغاز نماییم سگ خود را در جلسه قبل در بهترین حالت دیده است و با کیفیت ترین حرکت در ذهنش اخرین حرکت است مانند کودک انسان که دارای حافظه کوتاه مدت است و در بسیاری از موارد بسیار دیده ام که به اشتباه از کودک میپرسند پدر را دوست داری یا مادر کودک جوابش مادر است و اگر همان سووال را چند دقیقه بعد بدین صورت بپرسیند که مادر را دوست داری یا پدر میگوید پدر زیرا برای حافظه کوتاه مدت نوزاد اخرین حرف نقش پررنگتری را ایفا میکند.

  1. در حین تمرین هر حرکت صبر و حوصله به خرج دهید و از تکرار زیاد فرمان اجتناب نمایید تا سگ در انجام فرامین به شنیدن چندین باره فرمان در اینده عادت نکند .و اگر در اموزش این مسعله را رعایت نمایید در اینده نیز تک فرمانی را شاهد خواهید بود.

تایم های اموزش را در ساعاتی انتخاب نمایید که سگ از سرخوشی لازم برای انجام کلاس اماده باشد و اگر در تمرینها در ساعتهای مشخصی تمرینها انجام شود در هفته های بعد که سگ پیشرفت لازم را میکند میتوانید ساعتهای ان را تغییر دهید اما به دلیل بیولوژیک بودن ساعت بدن سگها در چند جلسه تمرین در ساعتهای مشخص سگتان امادگی بیشتری در ان ساعتها در تمرین و همکاریش مشاهده میکنید.

  1. از قانون شرطی کلاسیک پیروی نمایید و در لحظه انجام حرکت مورد نظر سگ را تایید نمایید.

 

 


8.گاهی اوقات در تاییدیه دادن خلاق باشید و برای بهترین پاسخ و صحیح ترین پاسخ تاییدیه بیشتر غذایی و کلامی قویتری به سگ بدهید تا سگتان در انجام صحیحتر ان پیشرفت های لازم را داشته و تکرار کند و گاهی نیز غیر قابل پیش بینی باشید و برای حرکتهای اموخته شده در گذشته انها را تایید نمایید.گاهی نیز خود سگها حرکتی را انجام میدهد و خلاقانه است و میتوانید ان را با تایید به تکرار ان ترغیب نمایید .

9.تایم اموزش را طولانی نکنید و فراگیری و تایم با ارزش و طلایی نمایید با افزودن تایم تنها به خستگی سگ  منجر شده ودیگر خوشایندی لازم را برای سگ ندارد سگها معمولا بسته به نژادشان و انرزیشان ممکن است از 5دقیق تا 15 دقیقه یادگیری مفید را داشته باشند و به دلیل پردازش در درک خواستهای ما و انجامشان توسط سگ از لحاض ذهنی دچار خستگی میشوند پس در کمترین تایم بهترین نتیجه را با برنامه ریزی دریافت نمایید.

10 بهتر است تمام افراد مسعول یا صاحبین تمرینها را به صورت تمرینی خوشایند انجام دهند و مسعولیت یاددهنده را صبورترین فرد به عهده گرفته و بعقیه افراد در ارتباط تمرین برای بهبود ان را ایجاد نماییند.

11.صبور باشید و قابل پیشبینی در رفتار برای سگتان نباید با حرکتهای ناگهانی و رفتارهای تند و خشن جلسه را به تجربه ناخوشایند تبدیل نمایید.

12.همیشه بعد از تمرین برنامه ای برای بازی یا وعده غذایی یا پیاده روی در نظر بگیرید.

  1. تکرار نقش موثری در پیشرفت سگ دارد و اگر این تمرین و تکرار با بی برنامگی و عدم تمرینات منظم شوند ممکن است حرکات فراموش شود یا از کیفیت بسیار ضعیفی منجر گردد.

14.سعی نکنید به اجبار حرکتی را به سگتان اموزش دهید و اموزش میبایست به صورت داوطلبانه توسط سگ فرا گرفته شود. و اگر مشکلی در همکاری سگتان مشاهده میکنید از محرکهای تشویقی دیگر در ایجاد انگیزه در سگتان استفاده نمایید.

15.در صورتی که از غذا به عنوان تشویقی استفاده میکنید میبایست توجه داشته باشید سگ نباید شدت گرسنگی زیادی داشته باشد زیرا باعث ناامیدی ان در بدست اوردن غذا میشود و گرسنگی سگ میبایست از تعادل برخوردار باشد تا انگیزه لازم داشته باشد و این بدان معنا نیست که سگ از روی گشنگی مفرط مورد تمرین قرار گیرد.

16.هنگامی که حالتان مساعد نیست تایم اموزش را کنسل نموده و تنها به یک بازی ساده بسنده کنید.

17.هنگامی که سگتان از سلامت و انگیزه کافی برای کار برخوردار نیست سعی نکنید تمرین را ادامه دهید.

  1. در شروع هر جلسه میبایست برای شروع تکه ای تشویقی به سگتان بدهید تا اغاز خوشایندی را برای سگتان داشته باشید.

19.برای کلمه تایید از کلمه های کوتاه تاییدیه مثبت مانند بله یا خوب یا حتی کلیکر یا سوت های مخصوص استفاده نمایید.

  1. باید بدانیم پاداش خوراکی اگر الگوی مناسب نداشته باشد و مفرط باشد تبدیل به رشوه میشود.

 

 

برای جلوگیری از تبدیل شدن پاداش میبایست حرکات را در لحظه تایید کلامی و با تاخیر چند ثانیه ای و به تدریج دقیقه ای پاداش داده شود تا سگ برای بدست اوردن پاداش در حرکت درخواستی شما منتظر بماند مثال اینکه مثلا برای نشستن به محض اجرای فرمان کلمه تایید کلامی کوتاه استفاده شده وبعد از چند ثانیه تشویقی را به سگ بدهید و به تدریج وقتی منتظر ماندن در ارامش در حرکت خاص صورت گرفت به سراغ حرکت  دیگری رفته و در حرکت جدید جایزه داده میشود میتوان اینگونه این فرایند را برنامه ریزی نمود که برای حرکتهای جدید و دشوارتر تشویق به مراتب شدیدتر صورت میگیرد و برای حرکتهای از قبل اموخته شده تشویقی کمتری داده میشود در نهایت پیشرفت میتوان یک تکه تشویقی برای شروع و یک تشویقی را در انتهای چند فرمان به سگ داد.

آموزش با مواد غذایی

از انجا که در گذشته سگها به دلیل منابع غذایی خود را به اجتماعات انسانی نزدیک نمودند میتوان به ماهیت تغذیه و قدرت ان در تطبیق پذیریشان با اجتماع انسانی برای بدست اوردن غذا اشاره میکنیم و سگها هر روزه متکی به انسانها و صاحبین هستند و بدونه دریافت غذای مناسب از ما نمیتوانند به حیاتشان ادامه دهند و در نتیجه انگیزه برای بدست اوردن غذا در سگها میتواند بسیار در امر اموزش به انها برای تعاملات با زندگی اجتماعی کمک نماید.

این الگو در تمام دنیا از سالیان پیش در اموزش سگها با اهمیت بوده است اما هنوز با بسیاری از مربیان و صاحبین روبرو میشویم که استفاده از این الگو را به صورت صحیح نمیدانند .

قرار نبوده و نیست که سگها را با اموزش تبدیل به سگی رشوه گیر نماییم و هدفمان ایجاد شرطی شدن مناسب است در رشوه خوار نمودن سگها اراعه نمودن تشویقی برای بدست اوردن رفتاری خاص است اما در اموزش  رفتاری از سگ خواسته میشود و بعد برای ان رفتار سگ تشویق میشود

در رشوه خوار نمودن  سگها تنها به  غذا یا ظرف و یا کیسه ان نگاه میکنند اما در اموزش غذا در ابتدا  به صورت مخفی از دید سگ به ان اراعه میشود و در ادامه با تماس چشمی مناسب با مربی ان را دریافت میکند و ترغیب به تماس مستقیم چشمی

 

میشود و فرمانها را مستقیم از مربی دریافت کرده و غذا برای پاداش انجام گوش دادن به فرمان به سگ داده میشود.



در رشوه خواری سگها درمیابند که حال صاحب یا مربی غذا به همراه دارد و برای پاسخ به همراداشتن غذا فرمانها را انجام میدهد اما عدم بهمراداشتن غذا در دستان مربی یا صاحب باعث میشود سگ نیز پاسخی به فر مانها ندهد.

اما در اموزش به این دلیل که تشویقی خوراکی در معرض دید سگ نیست  و از جیب  و بصورت مخفی و پنهان از منبعی غیر تمامی ناپذیر برای سگ نمود میکند و همیشه منبع غذایی مربی یا صاحبین را پر میدانند و بهمراه نداشتن ان نیز تاثیری در رفتار سگها ندارد.

 

 

 

در همراه شدن سگ رشوه خوار داعم به دنبال غذا در دستان مربی است و برای تشویق ان میبایست برای لحظه ای حرکت را توقف داده و تشویق نمایند اما در اموزش صحیح سگ تنها به چشمان مربی نگاه میکند و در همراه شدن به راحتی سردرگم نمیشود و تشویقی را در حال حرکت نیز دریافت مینماید.

به دلیل قابل مشاهده بودن غذا برای همکاری سگ رشوه خوار به اسانی نمیتواند تشویقی خوراکی را با تشویقی توپ یا تاگ تعویض نمود زیرا تشویق را در خوراکی و بدست اوردن مستقیم ان دریافته است.اما از انجا که در اموزش سگ در میابد که پس از هر رفتار درخواستی از جانب مربی تشویق و پاداشی برای کارش انتظار میرود سگها در این روشها میتوانند دریابند که هر پاداش غیر خوراکی نیز ماهیت پاداش دارد و به سرعت ماهیت انواع دیگر پاداش را درک میکند .

اگر شرطی نمودن و اموزش به درستی شکل بگیرد در همه جا  به عنوان ابزار قابل استفاده است و لازم نیست سگ با دیدن ان در دستان مربی اقدام به تطبیق خود نماید.

در روشهای رشوه خوار نمودن سگها میبایست پاداشهای خوراکی بسیاری را برای  انجام کارهای بسیار به سگها اراعه نمود اما در اموزش این پاداشها برای بهترین رفتارها و با تاخیر و قاعدتا بسیار کمتر به سگ داده میشود که خود عامل مهمی در جلوگیری از چاقیهای مفرط است.

در کشورمان بسیار میشنویم که سگ نباید با تشویقی کار کند و انجام اموزش با غذا اشتباه است چون سگ را رشوه گیر میکند و اگر غذا به همرا نداشته باشیم سگ کاری انجام نمیدهد باید بدانید که اموزش تشویقی سالهاست که بهترین روش برای اموزش سگهاست و عدم اجرای صحیح این روش باعث دلزدگی بسیاری شده است و ماهیت کاربرد ان را زیر سوال برده است بارعایت این نکات میتوان بهترین نتیجه را تجربه نمایید.



در بسیاری از موارد نیز صاحبین اعلام میدارند که با این روشها سگهایشان برای افراد مختلف گدایی میکنند در جواب باید بگویم که سگها وقتی با مدیریت صاحبشان در دریافت پاداش خوراکی اعمال مدیریت نمایند سگها همیشه به خانواده یا صاحب خود برای دریافت پاداش اهمیت میدهد و از اجرای صحیح این روش میتوانید متوجه نتیجه شگفت انگیز ان شوید.

سگهایی بدونه انگیزه در دریافت مواد غذایی


یکی از ریشه های مهم عدم موفقیت سگها در کشورمان که سالهاست با ان روبرو هستیم عدم انگیزه برای دریافت تشویقی است و این عدم وجود انگیزه روند اموزش را بسیار تحت تاثیر قرار میدهد عوامل مهمی در ایجاد چنین حالتی در سگها موثرهستند که برخی از انها را توضیح میدهیم.

ترس و اضطراب

یکی از عوامل رایج که در ان سگها انگیزه لازم برای دریافت غذا را ندارند اضطراب است و در ان هرگاه سگها از سطح معینی از اضطراب برسند انگیزه لازم را نداشته و در حالت پیشرفته ان نیز به پرخاشگری میرسندو این نوع سگها را بسیار مشاهده میکنیم که در خانه یا محل زندگی خود انگیزه لازم را دارد  اما در خارج از محل نگهداری به دلیل احساس عدم امنیت از گرفتن غذا امتنا میکند.و ایجاد برنامه حساسیت

 

 

زدایی باعث رفع اضطراب در این سگها شده تا احساس امنیت را خارج از محل زندگی بدست اورد و انگیزه لازم برای تحت اموزشهای مثبت با تقویت خوراکی قرار گیرد.

انرژی و هیجان زیاد

گاهی هیجان و انرژی زیاد سگها محرک خوراکی را برای سگها خنثی میکند و نسبت به محرکهایی همچون سگها گربه ها افراد مختلف یا شلوقی تمام حواس سگها را به خود جلب نموده و باعث میشود که انگیزه لازم را برای دریافت خوراکی و قویتر بودن محرک خوراکی از محرکهای دیگر اس برای درمان اینگونه سگها اغلب از برنامه های اموزشی و خوگیری وحتی حساسیت زدایی استفاده میکنند تا محرک خوراکی ارزش واقعی خود را بدست اورد.

محرک ضعیت

تشویقی خوراکی باید به اندازه کافی انگیزه سگ را برای دریافت غذا بال ببرد و اگر تشویقی محرک ضعیفی باشد نمیتواند تاثیر چندانی داشته باشد و باید بسته به ذاعقه سگتان ان را تغییر دهید بعضی از تشویقیها خشک و بعضی ها مرطوب هستند و گاها سگها یکی  از انها را ترجیح میدهند. سیر بودن سگ نیز نقش محرک خوراکی را خنثی میشود.

گاهی سگها بر اساس جایگاهشان درغرور کاذب انگیزه کافی را در دریافت غذا ندارند و این رفتار معمولا با افسردگی تلفیق شده و انگیزه لازم را برای دریافت غذا ندارندو برنامه اصلاح رفتار را با یک رفتار شناس مطرح نمایید تا بتوانید در صورت امکان از این محرک استفاده لازم را داشته باشید.

در بسیاری از سگها نیز به دلیل عدم تجربه تغذیه از دست صاحبین باعث شده است که از انجام ان امتناع کنند و در این سگها با بهره گیری از تغذیه های لذت بخش این رفتار را در انها شکل دهید.

در دوران تولگی توله ها که نیاز مبرم به منابع غذایی دارند با تغذیه از دست صاحبین در مراحل مختلف و شرایط مختلف البته بدونه رشوه خوار نمودنشان در کارهای صحیحشان تایید میشوند و ایجاد انگیزه خوراکی در انها بسیار قوی شده و در اینده این روش به کمک شما در اصلاحات و هدایت برای مهارتهای اجتماعی میشود.

علت بسیاری از عدم انگیزه به خوراکی تشویقی در سگها را میتوان در اموزش های اشتباه یافت که بدونه در نظر گرفتن شرایط بیماری یا سیری یا علتهایی از این دست که سگ احساس نیاز در ان تایم به غذا را نداشته و مربیان یا صاحبین به اجبار سگ را مورد تغذیه قرار میدهند که سگ نیز ان را به اکراح قبول کرده و در تایمهای بعد دیگر ارزش ان را نشان نمیدهد  در صورتی که میبایست با در نظر گرفتن شرایط مناسب اقدام به شکل دادن این نوع از تاییدیه مثبت باشیم و کافیست کمی صبر نماییم تا نیاز به تشویق را در سگها احساس نماییم.

در بسیاری از نژادهایی که به اصطلاح رایج لجباز و سمج هستند مانند هاسکی یا سگهای قلمرویی ایرانی مانند سرابی میتوان از بی نتیجه بودن تاثیر محرک خوراکی  و بی نتیجه بودن این روشها  نام برد در صورتی که اگر این نژادها از توله گی به درستی این نوع پاداش را به درستی درک کنند در بزرگسالی  کاملا شرطی و انگیزه بالا را برای بدست اوردن پاداش خوراکی  یا اسباب بازی را دارد. در بسیاری از کشورهای جهان از هاسکی یا سگهای نزدیک به صفات سگهای ایرانی مانند تبتین ماستیف  یا کانگال  با استفاده از همین روشها بهترین پیشرفتهای اموزشی را از همین روش اموزشی دریافت نموده اند.

 

 

 


متاسفانه به دلیل اطلاعات نادرست و اشتباه رایج در کشور که صاحبان  سگهایی همچون سگهایی ایرانی اععم از قدره جونی یا کرد یا سرابی را  تشویق به اموزش به اجبار میکنند و دلیل ان را قدرتمندی  انها میپندارند .در بسیاری از نژادهای قدرتمند مانند روتوایلر میتوان تاثیر ارزش تشویقی خوراکی را مشاهده نمود البته تاثیر ان در نسلهای اول سگهای ایرانی نمیتواند به اندازه دیگر سگها باشد اما در طی چند نسل پیاپی این تمرینات و تاثیر ژنتیک و انتقال صفات میتواند پیشرفتهایی را برای سگهای ایرانی نیز بهمراه داشته باشد.



 ایا سگتان از این نوع پاداش لذت کافی را میبرد تا از ان برای تاییدیه و تشویق حیوان به انجام کار یا عملی استفاده نمایید . تمام سگها از بدو تولد میتوانند نوازش و ماهیت خوشایند ان را درک نمایند و برای بدست اوردن توجه صاحبین  و نوازش شان داعم در حال تلاش هستند در بسیاری از سگها با نوازش های به موقعه صاحبین ماهیت و اهمیت نوازش را برای سگشان بسیار پر رنگ میکنند و از انها هنگامی که تشویقی خوراکی به همرانداشته برای تایید استفاده میکنند در هنگام اموزش با تشویقی های خوراکی با تداعی خوراکی و نوازش و حتی لحن محبت امیز میتوان نقش و اهمیت نوازش و کلمات محبت امیز را در نبود تشویقی خوراکی برای سگها ایجاد نمود و هرکدام از نشانه های تشویق میتوانند اثر گذار باشند.

تاثیر تشویقی نوازشی نیز در به جا و به موقع بودن بسیار اهمیت دارد  شاید ایجادشدت انگیزه این تشویقی به اندازه خوراکی یا اسباب بازی نباشد اما اینکه همیشه و در همه حال و همه مکانها میتوانیم از ان برای بهبود رفتار بهره ببریم ان را موثرترین تشویقیها تبدیل نموده است.

در این تشویقی ها نیز از بسیاری از قوانین شرطی سازی برای مورد توجه قرار گرفتن استفاده میکنیم.

اما متاسفانه در بسیاری از سگها به دلیل اضطراب  این مسعله حتی تهدید از جانب سگ تلقی میشود که پیشنهاد میکنیم برای کارکرد تشویقی نوازش از برنامه های اصلاح رفتار با حساسیت زدایی شروع نمایید.  و بهره مندی سگتان از این نوع تشویقی مهم استفاده لازم را داشته باشید.

در سگهایی با غرور کاذب میتوان نقش صاحبین را هم در بروز افراط در نوازش بدونه در نظر گرفتن تاثیرات نوازشهای افراطبی مشاهده نمود که در ان سگها با پرخاشگری گاهی ابراز خشم از نوازش شدن را نشان میدهند .

در سگهایی که افسردگی دارند نیز این نوع رفتار صاحبین در افراط در نوازش و عدم استفاده ابزاری از این تشویقی را در بهبود رفتار شاهد هستیم و بلعکی با افراط در نوازش بدونه اینکه در نظر داشته باشند که سگشان در چه حالتی و انجام چه کاریست انها را در مشکلات و اختلالات غرق مینمایند در این سگها هیچگونه انگیزه خوشایندی از نوازش مشاهده نمیشود و انها را خوشحال نمیکند در این حالت پیشنهاد یک دوره اصلاحات رفتاری به کمک رفتار شناس و ایجاد خلع نوازش برای دوره ای 15 روزه بهمراه برنامه های موازی میتواند کمک شایانی در این سگها نماید.

در بسیاری از رفتارها و کارهای روزانه سگها میتوان با استفاده از همین تکنیک تشویقی نوازشی رفتارهایی همچون برخورد با غریبه ها و محرکها و خوشامدگویها را در سگها تقویت و به مهارتهای لازم رسانید.

 

 

 

 

شکل دادن 

شکل دادن به عنوان اولین اقدام برای شروع به اموزشها با تاییدیه خوراکی اتفاق میافتاد که میتوان حتی از تاییدیه های اسباب بازی یا توپ نیز به همراه نوازش استفاده نمود در مرحله اولیه اموزش که شکل دادن صورت میگیرد با استفاده از حرکت دستانمان سگ را در موقعیتی خاص قرار داده و شرایطی را ایجاد میکنیم که سگ را برای موقعیت مورد نظر هدایت کرده و با دادن تاییدیه در زمان و موقعیت مناسب  شرایطی را رقم زده ایم که در ان سگ خود را با با حرکت ما برای در موقعیت قرار گرفتن تطبیق میدهد و هدایتش در تمرین به موقعیت رسیدن اسانتر میشود اما نکته مهم اینجاست که سگ در این مرحله یاد نگرفته است و تنها به شکل دادن پاسخ داده است و با حرکت دستهایمان میداند اگر به طور مثال در تعقیب دست مربی دراز کشیده است و ان حرکت را درک نکرده است . و تنها در موقعیت هدایت و مسیر هدایت ما توسط اشاره ها قرار گرفته است.

 

در مرحله بعد میبایست هدایت گام به گام کاهش یافته  و صوت به تنهایی تاثیر اجرای فرامین را در سگ ایجاد نماید و تاخیر در دریافت تشویقی نیز میبایست در این تمرینات گام به گام لحاظ گردد. و در نهایت شاهد اجرای فرمان بدونه هدایت دست و به اصطلاح کمکی دادن در سگ باشید و تنها با صوت یا نشانه ای از بالا بر اجرای فرمان در سگ ایجاد نمایید میتوانید اطمینان لازم را در فراگیری فرمان حاصل نمایید.

در ابتدای این نوع از اموزشها میتوان از کلیکر یا سوت یا حتی کلام تحسین در روند اموزش استفاده نمایید و پیشرفت سریع سگتان را در یادگیری مشاهده نمایید.

قبل از شروع اموزشهای پایه لازم است که سگها به اندازه کافی در دریافت خوراکی  شرطی شده باشند و با معرفی کلمه تاییدیه مثبت یا کلیکر یا سوت معرفی صوت تشویقمان را در خوشایندیش درک نموده باشند.

تعقیب دست و خوراکی

قبل از شروع اموزش بسیار مهم است که هیجان لازم در سگتان برای تعقیب تشویقی خوراکی در دستتان اگاه باشید و جلسه هایی را برای این امر اختصاص دهید تا در طی اموزش فرامین سگتان براحتی بتواند در مسیر هدایت شده ای که شما با استفاده از حرکات دست برایش ایجاد میکنید در حالت های فیزیکی مورد نظرتان قرار گرفته  و مورد تشویق برای ان حالت قرار داده تا انها را به راحتی برایتان تکرار نماید و در هنگام اموزش سعی کنید حتما فرامین را نیز با فرمان مربوطه ان کد گذاری نمایید.

توجه لازم را در مورد مخفی بودن  منبع تغذیه در مربی بسیار مهم میباشد و در ابتدای اموزشها منابع در دستانتان از جانب سگ برای ایجاد انگیزه باید قابل مشاهده باشد و وقتی به سطی از پیشرفت در یادگیری رسیدند ان منابع مخفی در جیب یا کیف قرار میگیرند.واین مسعله شامل تمامی مراحل اموزش میشود و نکته دیگر در مورد تشویق قرار دادن است که به مراتب تتعداد تایید نمودنها نسبت به پیشرفت سگها کمتر میشود.

 

 

 

 

بنشين

شروع مرحله بنشين : در شروع این اموزش میتوان بدونه لیش یا با لیش این اموزش را اغاز نمود در روبروی سگتان قرار گرفته و از بهمراه داشتن تشویقی خوراکی سگتان را با دادن تکه ای از ان خوراکی اگاه نمایید.

 در مرحله بعد  تشويقي را ازجلوی پوزه حيوان به سمت دم ان در امتداد بالای سر به ارامی هدایت نموده تا سگتان که تعقیب نمودن خوراکی در دست را اموخته در این وضعیت برای تعقیب دستتان در موقعیت نشستن قرار میگیرد   و لحظه نشستن را میتوانید با دادن تشویقی و کلمه تاییدیه ان مانند افرین یا Goodمورد تایید قرار داد و هر بار که این عمل را انجام میدهید میبایست نسبت به حرکت قبلی سگ در مسیر پیشرفت قرار گیرد و دستانتان نقش کمتری در هدایت ایفا نمایند در تماس با پوزه حیوان و هدایتش برای نشستن  و این هدایت فیزیکی باید کم کم تبدیل یه یک اشاره که در اینده میخواهید به ان برسید نزدیک شوید داشتن الگوی اشاره مناسب بسیار میتواند در اموزش فرامین به کمک شما و سگتان بیاید بدین صورت که بدانید برای اجرای فرامین شما چه اشاره ای را برای سگتان کد گذاری میکنید پس پیشنهاد میکنیم حتما از یک الگوی گام به گام در رسیدن به اشاره مناسب استفاده نمایید.و هر بار در تمرین با فرمان نشستن به صورت صوت و اشاره دست وتاییدیه در لحظه اموختن این اموزش از سمت سگتان را تبدیل به یکی از ساده ترین اموزشها خواهد نمود.

ممکن است در بعضی از سگها تعقیب مناسب برای بدست اوردن خوراکی  در دستتان یا به دلیل کندی زیاد سگ یا پر انرژی بودن سگتان این اموزش را برایتان سخت نماید و میتوان برای این اموزش از دست دیگر تان برای نشاندن حیوان با فشار بسیار کمی در انتهای کمر حیوان البته نه با تحت فشار زیاد قرار دادن بلکه به ارامی ان را درحالت نشستن قرار داده و به موقعه تایید نمایید.و به همان ترتیب برای رسانیدن سگ به الگوهای مناسب اشاره خلاقانه و گام به گام حرکات و اشاره هایتان را نسبت به پیشرفت حیوان  برایش کد گذاری نمایید.

 

چشم تو چشم

همانطور كه از اسم اين آموزش پيداست لحظه تلاقي نگاه سگ با نگاه شماست . درست درلحظه تلاقي بايد تشويق بدهيد . حال چطور بايد عمل كرد ؟ در هر دو دست جايزه بگيريد و روبروي سگتان بياستيد دستها را با فاصله حدود 60 الی 70سانتی متر در امتداد قفسه سینه  نگه داريد و با صدايي خفيف او را صدا كنيد اگر به دستان تان که غذا در انها وجود دارد نگاه کرد تایید نمیشود ولی به محض نگاه كردن سگ به صورت شما حتی برای یک لحظه با استفاده از تاییدیه صوتی مانند Good یا افرین پر انرژی ان را در لحظه تلاقی با نگاهمان تایید نموده و سپس با یکی از خوراکیهای داخل دستتان ان را پاداش این رفتار میکنید این اموزش میبایست در لحظه و خلاقانه تماس چشمی سگتان با صورت شما را افزایش دهد و از تایم یک ثانیه بدونه عجله کردن ان را به چندین ثانیه و حتی دقیقه افزایش دهید میتوانید برای ان فرمانی را کد گذاری نمایید مانند کلمه من یا نگاه این اموزش ممکن است در پیشرفت و مهرتش بیش از چندین جلسه را طلب کند پس با صبور بودنتان  بهترین نتیجه لازم را دریافت نمایید.

 

 

 

دستان همراه با خوراکی برای سگتان حکم محرکی را دارند که شما سگتان را نسبت به انها خنثی میکنید و در صورت برخورد مستقیم با چشم و صورتتان ان را تایید میکنید قرار دادن سگتان در این موقعیت که در ان محرک خوراکی باعث اشتباه در سگ میشود  و بابت این اشتباه تاییدیه دریافت نمیکند و این امر گایه فراگیری این اموزش را قویتر شکل میگیرد با استفاده از این روش که میتوان ان را اماده گی برای اجرای فرامین یا ارتباط چشمی مناسب است برای کنترل نسبت به محرکها ی بسیاری قابل اجراست و بیشترین تاثیرات را در اموزش در شرطی شدن دارد و از پروسه رشوه خوار کردن حیوان به دور میکند.در بسیاری از سگها این اموزش میتواند بسیاری از تماسهای چشمی افراد غریبه را که برای بسیاری از سگها تهدید قلمداد میشود برای سگ شما تهدید محسوب نشده وبرای بسیاری از موارد از مشکلات برخورد با غریبه ها پیشگیری میکند. و با توجه به اهمیت این اموزش ان را توصیه میکنیم که ان را در سگتان به مهارت برسانید تا در حین اموزشها از تماس چشمی مناسب ان بهره مند شوید.

 

خوابيدن

شروع كار : ابتدا  با تكه اي كوچك از خوراکی از جلوی بيني سگتان ان را به ارامی به سمت زمين هدایت و همراهی کنید  .البته میبایست به اندازه کافی حرکت دستتان به ارامی صورت گیرد تا سگ بتواند آن را تعقیب  كند به محض اينكه در حالت مورد نظرتان قرار گرفت (خوابيد) ان را با کلمه تاییدیه و همزمان با ان پاداش خوراکی را به ان بدهید. اگر قسمت جلوي بدنش را به روي زمين گذاشت و قسمت پشت همچنان به سمت بالا بود و در واقع به بدنش شيب داده بود بايد با يك دست به انتهاي بدنش و تقريبا نزديك دم سگ فشار بياوريد و او را به اهستگی وادار كنيد تا بخوابد و به محض كامل خوابيدن جايزه را به او بدهيد . اما اگر قسمت شانه خود را به روي زمين نگذاشت و قسمت پايين تنه را به روي زمين گذاشته بود باز با يك دست به قسمت كتف و شانه فشار وارد كنيد تا او وادار به خوابيدن شود . فراموش نكنيد كه در حين خواباندن سگ از كلمه بخواب استفاده كنيد دقت كنيد كه آن تكه غذاي تشويقي را طوري در دستتان مخفي كنيد كه سگ در همان ابتداي كار نتواند ان بقاپد . اگر توانایی لازم دراستفاده از حرکت دست و خوراکی را داشته باشید شاید احتیاجی به کمکی دادن نداشته باشند اما روشهای کمکی را بیان کردیم تا در صورت عدم همکاری لازم توسط سگتان از انها برای انجام این فرمان استفاده نمایید. توجه داشته باشید که سگتان نباید در این اموزش شما دچار اضطراب شود و از خوشایندی ان توسط سگتان در اموزش اگاه باشید.

توجه داشته باشید که از الگوی مناسب و گام به گام برای این حرکت نیز بسیار مهم میباشد و در شروع کار شما به حالت خمیده کامل یا نشسته هستید ولی در ادامه نسبت به پیشرفت باید در هر جلسه میزان خمیدگیتان را کمتر و کمتر نموده تا در نهایت به حالت ایستاده در استایلتان برسید و با اشاره از بالا شاهد اجرای فرمان از جانب سگتان شوید.

بدانيد كه همه آموزش ها بايد در يك نقطه پايان خوب تمام شود مثلا در يك انجام فرمان بخواب زيبا و تشويقي آني و به جا و پر انرژي .

 

 

 

 

بمان

بمان چه در حالت خوابيده و چه در حالت نشسته بايد انجام شود در هر دو حالت بايد كف دستتان را نشان دهيد و بگوييد بمون .

در بحث بمان سگ بايد در هر شرايطي چه سخت و چه آسان تحمل ماندن داشته باشد . در واقع در بحث ماندن  صبر و تحمل سگ زياد خواهد شد . تايم ماندن ازتایم كم شروع مي شود و رفته رفته افزايش مي يابد . همانطور كه مي بينيد تمام آموزش هاي مقدماتي به هم وصل هستند . مثلاً بنشين ،‌بمان ،‌بيا .

وقتي مي گوييم تايم بمان را افزايش دهيد قطعاً شما در گفتن كلمه بيا هم بايد زمان را بيشتر كنيد . البته نه هميشه كه گه گداري لازم است كه تايم بمان در جاهاي مختلف استفاده بهينه داشته باشيد مثل باز كردن در پاركينگ براي وارد يا خارج كردن اتومبيل / ورود مهمان به منزل / ورود مأمور برق براي نوشتن قبض و نشستن و ماندن سگ شما در چند متري انها همگی در اموختن مهارتهای اجتماعی به کمکتان میایند.

برای شروع اموزش بهتر است در روبروی سگتان قرار گرفته و در حالت نشسته فرمان بمان را به ان بدهید و خود ثابت بمانید و در همین حال سگ را تشویق نمایید چندین بار این کار را در حالت ساکن انجام دهید و سگ را تشویق نمایید دراین مرحله سگ همچنان که روبروی شما نشسته است مورد تایید قرار میگیرد در مرحله بعد شما فرمان بمان را میدهید و با تکان خوردن و پاپا کردن  در جای خود سگتان را در این حالت تایید میکنید و بعد از چندین بار که سگتان در این مرحله فرمان را شنیده میتوانید با فرمان بمان قدم کوچکی به عقب و بلافاصله برگشت به موقعیت قبل با تاییدیه از سگتان ان را برای ماندنهای بیش از یک قدم اماده میکنید و هر بار قدمی را بیشتر از دفعه قبل در سگتان به مهارت میرسانید. بهتر است در هنگام دور شدن از سگتان سگتان را در ماندن مورد تایید کلامی قرار داده و فرمان را در صورت لزوم تکرار نمایید در این تمرین میتوانید برای اشاره و علامت ان از کف دست استفاده نمایید.

 

بيا

اگر دوست داريد با يك بار صدا زدن سگتان او را در كنارخود ببينيد آموزش فرمان بيا بسيار مفيد خواد بود . يقين بدانيد كه اگر سگتان به خودي خود نزد شما مي آيد ولي او را تحويل نگيريد و يا با ضربه اي حتي كوچك او را از خود دور كنيد او ديگر ميلي به نزد شما آمدن نخواهد داشت . فرمان بيا به اين نحو است كه تكه اي جايزه در مشت خود داشته باشيد و با هيجان و لحني پر انرژي بگوييد بيا !! زماني كه نزد شما رسيد تشويقي را از كف دستتان  به ان بدهید و براي ارتقاء كارتان از همان انگيزه هاي خود سگ استفاده كنيد . اگر شما به صورت ايستاده به سگ گفتيد بيا و همچنان بي توجه است ،‌بنشينيد و باز با انرژي او راصدا بزنيد . و در مراحل بعد در هنگام رسیدن سگ به شما میتوانید از ان بخواهید که بنشیند تا تشویقی را از شما دریافت نماید.آآآhHلللثقلر

 

و اگر سگتان فرمان ماندن را به خوبی فرا گرفته است میتوانید ان را در ماندن نگه داشته و از فاصله دورتری ان را برای امدن تشویق نموده و مورد تایید قرار دهید.

 

 

 

 

همراه شدن

در ابتدا میتوانید به صورت موازی در کنار سگتان قرار گیرید به طوری که سگتان در سمت چپ شما قرار گیرد و در دستتان تکه های خوراکی را به همراه داشته باشید که در جلوی پوزه سگتان قرار داده و ان را برای تعقیب دستتان در حال حرکت مستقیم قرار میدهید و میتوانید در قدمهای اولیه تعقیب ان را پاداش دهید و هر بار قدمهای بیشتری را در سگ با پاداش تقویت نمایید توجه داشته باشید که سگتان با فرمانی مرتبط مانند با من یا همراه یا کنار من میتواند همقدم شدن را اغاز نموده و این همقدم شدن را در حالت مستقیم تقویت نموده و در طی جلسات که پیشرفت میکند انحراف به چپ و یا راست نیز هدایت کنید و خوراکی تشویقی را به نحوی در دستتان قرار دهید که سگتان نتواند ان را بقاپد و در هنگام حرکت با خوراکی دستتان در فاصله های برنامه ریزی شده ای مورد تشویق قرار میگیرد. و در طی مراحل که سگ همراه شدن را درک کرده است میبایست دست هدایت کننده فاقد خوراکی باشد و پاداش میبایست به صورت مخفی شده در جیب باشد تا منبع  خوراکی برای سگ نا شناخته باشد و هر ان احتمال میدهد که از جایی ناشناخته مورد تایید قرار میدهند.

مرحله بعدي همراه شدن با سگ با بند يا ليشي مناسب است . طول اين بند حدوداًیک تا یک ونیم متر باشد . اصولاً سگ بايد سمت چپ قرار گيرد و این امر چون برای اولین بار در سازمانهای نظامی مورد استفاده قرار میگرفت و در دست راست معمولا سلاح قرار میگرفت و دست چپ نیز سگ را در کنترل قرار داشته تبدیل به یک الگو نموده که امروزه در مسابقات نیز از همان الگو استفاده میشود اما اگر شما به هر دلیلی مشکل استفاده از دست چپتان را دارید میتوانید از دست راستتان استفاده نموده و سگ را در سمت راست هدایت نماید.

همگام شدن را میتوان با در اختیار داشتن بند ان در دست مخالف اغاز نمود و زمان همراه شدن با بند یا لیش بايد تكه اي كوچك غذا دردست داشته باشيد و نزديك پوزه سگ بگيريد تا بداين وسيله سگ به خاطر گرفتن غذا به راحتي همراه شما باشد زمان توقف شما او بايد بنشيند اگر خودش به راحتي نشست تشويقي را بدهيد . اگر كه نه بايد آن تكه را از پوزه به سمت عقب بكشيد تا او بنشيند همراه با فرمان بشين . دقت داشته باشيد كهحالت  شما همچنان به سمت روبرو بماند و نبايد به سمت سگ بچرخيد . در ابتداي آموزش با قدم هاي آهسته و آرام آرام قدم ها نرمال مي شود . بهترين حالت اين است كه دستان سگتان  با پاي شما در یک امتداد باشد دراين حالت است كه سگ نه عقب مانده ونه جلو مي رود .

اگر در هنگام همراه شدن سگتان میخواهد به جلو یا کناره ها برود و یا بکشد با تشویق  در چسبیدن به پایتان  و هدایت ان با ابزاری مانند بند ان را در همگام شدن مناسب تایید نموده تا شاهد پیشرفت ان باشیم.

این مهارت نباید در همین نقطه باقی بماند و میبایست ان را از محل زندگی به صورت گام به گام از محل زندگی در تمرینات دور نموده تا به ارامی ان را نسبت به محرکها و همگام شدن تقویت نمایید توجه داشته باشید الگوی اشاره در سگتان میبایست از جلوی پوزه سگ به سمت بالا در طی جلسات هدایت شده و در امتداد صورتتان قرار گرفته و مورد تایید قرار گیرد و در تلفیق این همگام شدن با فرمان چشم تو چشم ان را به مهارت همگام شدن با تماس چشمی مناسب برسانید تا در ایند ه سگتان در همگام شدن صورت شما را در اولویت مورد تایید قرار گرفتن بداند.

 

 

 

مهارتهای اجتماعی

مها رتهای کاربردی و اجتماعی نمودن فرامین اموخته شده را میبایست مورد استفاده برای شرایط مختلف و محرکها استفاده نمود مثلا برای زمانی که درب پارکینگ یا درب حیاط باز میشود میبایست با فرمان بمان  ان را تشویق نمایید و الیته باید این کاربردی کردنها نیز به صورت گام به گام صورت گیرد و در ابتدا فرمان بمان را به سگتان میدهید و درب را کمی باز نموده و دوباره میبندید و سگتان را تشویق میکنید و دوباره این بار میتوانید درب را بیشتر از دفعه قبل باز نموده و دوباره میبندید و با چند جلسه تمرین میتوانید درب پارکینگ را باز نموده  خود سوار بر ماشین به داخل یا از ان خارج شده و بعد سگتان را در این حالت مورد تشویق

قرار میدهید این کاربردی کردنها ی فرمانها نباید با عجله صورت گیرد و در صورت گام به گام بودن میتوانید نتیجه مطلوب را دریافت نمایید مثال دیگر را میتوان در مواجه با افراد مهمان یا دوستانتان به سگتان اموزش دهید که هر بار در برخورد با دوستان به سگتان فرمانی برای نشستن میدهید و در ان سگتان را تایید میکنیدو بسیاری از روشهای کاربردی را میتوان برای سگها ایجاد نمود .

اموزش سگ نگهبان

پیشنیاز اموزش نگهبانی

برای این دوره با در نظر گرفتن نیازها و براوردن انها میتوان سگی مناسب اموزش دادو نکاتی را که باید در ان لحاظ شود را توصیه میکنیم.

با توجه به بخشهای اول کتاب که در ان از نقش توارث صحبت کردیم انتخاب توله میتوانند با توجه به حساسیتهای موجود در نیاز به سگ نگهبان  از نقش توارث والدین موثر باشد در موارد زیادی این اشتباه صاحبین را میبینیم که برای نگهبان یا کاربری خاص مورد نیازشان به توصیفات کلی نژاد اکتفا میکنند اینکه نژاد در انتخاب مهم است شکی نیست اما تعریف کلی در ان حاکم است و قدم بعد نقش توارث از والدین است که بتوانیم انتخابی درست داشته باشیم و قدرت تشخیص ان را داشته باشیم که تفاوت پرخاشگری یا حمله برای دفاع را از وظیفه نگهبانی داشته باشیم حال اینکه اینگونه سگی برای نگهبانی حتما نباید دارای نژاد خاصی باشد ولی توارث در انها نیز مهم است البته وقتی بحث نگهبانی به صورت عام به کمیان میایند بهترین گزینه سگهای بی نژاد هستند که متاسفانه در کشورمان خود معقوله سگ دزدی رواج دارد و سگ نژاد دار و مرغوب توجه اینگونه افراد را جلب میکند توصیه اول من برای نگهبانی سگهای بی نژاد هستندواگر میخواهید سگی مطمعن انتخاب کنید حتما موارد اعتماد پذیری و اعتماد به نفسش را جدای از سلامت روحی و جسمیش مد نظر قرار دهید.

چند توصیه در مورد نگهبان کردن سگها

1.محیط و قلمرو در سگ نگهبان

برای کاربری بهتر از سگمان میبایست شرایط محیطی را متناسب با کاربری سگمان ایجاد کنیم محیط و قلمرو برای سگمان باید در شرایط اولیه دارای امنیت و ارضا نیازهایش باشد نه اینکه ان محیط محدود باشد و سگمان در ان محیط خود احساس امنیت نکند نخستین گام در ایجاد محیط امن پاسخ به نیازهایش در ان محیط مانند داشتن سر پناه مناسب در نظر گرفتن تخلیه انرژی مناسب تغذیه مناسب وبرای اینکه اعتماد به نفس مناسب داشته باشد اولویت محیط امن عدم ازار و اذیت ان و ایجاد ترس و...در سگمان است تا به سن مناسب برسد و در بحث اموزش ان را توضیح میدهیم.

 

 

2.اعتماد به نفس در سگ نگهبان

در بخش اعتماد بنفس در سگها موارد مهمی اشاره شد ه میتوان از انها در ارتقا و بهبود اعتماد به نفس که در امر نگهبانی بسیار مهم است تا بتوان از وجود اعتماد  به نفس مناسب برای رویارویی با مهاجمان برخوردار باشد

3.انرژی و بازی در سگ نگهبان

در مورد تخلیه انرژی توضیحاتی را اراعه کرده ایم و مهم هستند با ایت تفاوت که بر مبنای فضایی که برای نگهبانی سگمان در نظر گرفته ایم تخلیه انرژی متفاوت است یعنی مرزی را برای باقی ماندن انرژی سگمان برای فعالیتش رعایت میکنیم که رعایت نیاز غریزی سگمان و نیاز ما به نگهبانی دارای تعادل شود به طور مثال اگر فضای مورد نظر نگهبانی سگمان 2000متر است برای تخلیه انرژی فقط بازی را انهم در روز نیم تا یک ساعت توصیه میکنیم که البته اگر بیشتر باشد بهتر است.ودر بازیها بازیهای کشمکش در ایجاد اعتماد به نفس گاز گرفتن و تقویت فک جایگاه موثری دارد البته با در نظر گرفتن اینکه نقش الفا را در شما

 

پذیرفته باشد و در کنترل ان در شرایط خاص پذیرفته باشد الفا بودن شما را. یکی دیگر از موارد بسیار مهم که باز متاسفانه در کشورمان زیاد میبینیم این باور است که نباید با سگ نگهبان بازی کرد چون لوس میشود در صورتی که این نیاز به اندازه تامین شود خلاف ان را میتوان مشاهده نمود وقتی شما این نیاز را براورده کنید سگ شما کمبودی در نیاز به فعالیت و بازی ندارد که بخواهد ان را از غریبه ها بخواهد پس ما به سگمان اعتماد میدهیم تا از غریبه ها انرا نخواهد و تامین باشد به اندازه کافی نوازش میکنیم تا تامین شود و از غریبه ها درخواست کمبود ان را نکند و به حد کافی غذا میدهیم تا انرا از غریبه ها درخواست نکند و رفتارهایی مشابه ان در تامیین و پاسخ به نیازهایشان بسیار مهم هستند تا سگتان تبدیل به بهترین سگ نگهبان شود.

4.اعتماد پذیری در سگ نگهبان

نقش اعتماد پذیری در امر نگهبانی بسیار مهم است که به چه کسی اعتماد کند و به چه کسی اعتماد نکند در اصل مسعله اعتماد پذیری و عدم ان را با اموزش پر رنگ میکنیم اما ارتباط را برای سگمان از سنین پایین این چنین تداعی میکنیم که با افراد ارتباط مستقیم نداشته باشند مه اینکه سگمان را در جای کوچکی محدود  کنیم بهتر است فضایی را با فنس جدا کرده و از تماس اشخاص با سگ با نصب تابلو که نزدیک نشوید و توجیح دوستان نصبت به تغذیه و نوازش ان . سگمان باید انسانها را دیده و نصبت به شناخت فیزیکی انها اطلاعاتی را داشته باشد این اطلاعات فقط با دیدن صاحبش امکان پذیر نیست . نباید با محدود کردن سگمان ان را در مقابل مهاجمان ناشناخته قرار دهیم به اشتباه خیلی از صاحبین گمان میکنند نباید افراد غریبه را ببینند در صورتی که دیدن افراد غریبه مهم است اما نباید به عادت برسد و اینکه شرایطی در اموزش ایجاد میکنیم که افراد غریبه برایشان غیر قابل اعتماد در محیط باشند از این رو میگوییم در محیط چون سگما نیاز دارد که ماهانه توسط دامپزشک ویزیت و چکاپ شود این نکته خیلی مهم است که این مسعله را جدی بگیریم و از همان سنین پایین که با سگمان به پیاده روی میرویم قانونی را متفاوت از قلمرو و محیطش را برایش تشریح کنیم که اینجا وظیفه نگهبانی ندارد و شما تمام امور را تحت کنترل دارید.و دچار مشکلات درمانی و مشابه ان نمیشوید و حتی برای افراد رهگذر نیز در خیابان ایجاد ناامنی و ترس نمیکنیم.مفهوم عدم اعتماد به غریبه ها ندیدن انها نیست بلکه دیدن

 

 

کنشهایی از انهاست که در محیط و قلمرو سگ به عنوان مهاجم تلقی میشوند که در بحث چگونگی ایجاد انها توضیح میدهیم.

 5.تغذیه در سگ نگهبان

از موارد مهم دیگر تغذیه مناسب است که در بحث رفتار تغذیه ای بدانها اشاره نمودیم و حال انرا با اضافه نمودن برخی موارد برای کاربری مناسبش توصیح میکنیم اینکه شما میتوانید همیشه از تولگی سگتان را در ظرفی مخصوص تغذیه نمایید و هر انجه در غیر ان ظرف و بروی زمین یا دست افراد غریبه به انها اراعه میشود را با تجربه بد همراه کنید مثلا اغشته نمودن به فلفل که سگ هر غذایی را به غیر از غذایی که صاحبش در ظرف مخصوص به ان میدهد یا خود مستقیم ه ان میدهد را با افزودن ظعم تند برایش تلقی غذای نا مناسب شود تا در نگهبانیش دچار مسمومیت و اعتماد پذیری نشود این نکته نیز مهم است که بدانیم کسی که به سگ غذا میدهد صاحب سگ نباشد و کسی که سگش را همیشه سورپرایز میکند صاحبش بداند مثلا با بازی و پیاده روی . همیشه سگتان را در حد مناسبش تغذیه کرده و شرایطی را ایجاد نکنیم که سگ در ان دچار گرسنگی هایی شود که خود در ان به پاسخ نیازش وادار شود گفتیم که اگر نیازها را پاسخ ندهیم تبدیل به درخواست میشوند حال اینکه این درخواست غذا میتواند از غریبه ها باشد.

اموزش نگهبانی

بهتر است سن اموزش را از 7یا 8ماهگی اغاز نموده تا سگ از نظر اعتماد به نفس و درک توانایهایش به سن مطلوبی رسیده باشد.در ایجاد شرایط اموزشی نیازمند کمک دوستانتان و کاری تیمی در تمرین هستید و جلسات اولیه اموزش کنش و واکنش بسیار مهم هستند که چگونگی پاسخ  سگمان به کنشها است بهتر است با در نظر گرفتن پیروزی سگتان از اموزش و ازمون جلسات را ساده شروع کنید . نتیجه بسیار مهم است اگر شما شرایط اولیه و توصیه ها را گوش کرده باشید اینکه سگ شما باید به شما اعتماد کامل داشته باشد تا در تمرینهای دفاع و حمله بتواند در کنترل شرایط توسط شما اعتماد به نفس کافی را داشته باشد اگر این پیوند به صورت صحیح ایجا نشده باشد و سگ از شما ترس داشته باشد نتیجه مطلوبی ندارد. بند سگ را  در نزدیک خود با

فاصله نیم متر دردست گرفته با ان کمی قدم میزنید انرا مورد نوازش قرار داده و از امادگیش برای شروع اموزش مطمعن شوید بند  مناسب را با قلاده مناسب یا قلاده کمری در دست داشته باشید دوستتان  که برای سگتان کاملا غریبه است با توجیح قبلی شما از هدفتان و عملکردش از دور وارد محوطه شده و سعی کند رفتاری مرموزانه و با تردید از خود نشان دهد و با چشم توچشم شدن سگ ترس را به نمایش بگذارد و به یکباره چند قدم به عقب یا به سمت خروجی فرار مکند در این حالت احتمال سگ شما در حالت تعجب و کشف شرایط و رابطه این رفتار فرد باشد شما همزمان با تعجب سگ و فرار دوستتان سگتان را با نوازش تشویق میکنید  مهم است که در شروع بند بیش از نیم متر نباشد و نکته مهمتر نیز اینست که انرژی شما کاملا قوی و جنگجویانه باشد چون تاثیرات انرژی مان در سگها را اشنا شده ایم و از اهمیت انها اگاه هستیم سعی کنیم خودمان در شرایط سلامت و روحیه خوب قرار داشته باشیم ایجاد حس حمله در سگمان با انرژیی که توسط نوازش بادستمان به ان میدهیم موثرترین تشویقیست که رفتار نگهبانی را در اغاز ایجاد میکند در بخش شرطی کردن نیز دانش انرا دریافته ایم که سگها در لحظه زندگی میکنند و لحظه مناسب را اگر با تاییدیه مثبت یعنی نوازش همراه کنیم ان رفتار را با تمرین در سگمان ایجاد میکنیم حال دوستتان دوباره با تردید به سگ نزدیک شده البته بهتر است در جلسات اول این فاصله نزدیکتر از 4متر نشود ودر ادامه با کوبیدن پایش بروی زمین شرایطی برای ایجاد ناامنی در سگ ایجاد میکند و سریع پا به فرار میگذارد و ترسی را که در سگ ایجاد شده را با کوچکترین

 

 

رفتار تهاجمیش تایید میکنیم ممکن است سگ از حالت ترس خود رفتار تهاجمی انجام دهد و باز انرا تایید میکنیم  یعنی هر بار که سگمان رفتاری نشان از تهاجم به غریبه را از خود نشان میدهد با تایید صاحبش در یادگیری و گسترش ان رفتار قدمی رو به جلو بر میداریم فرد مهاجم باید تنوع در رفتارش دیده شود و یک بار از سمت چپ به راست فرار کند یا بلعکس و بار دیگر به عقب هر بار که فرد مهاجم در موقعیت پا کوبیدن است بند را محکم در دست گرفته و در موقعیت فرارش بند را کمی ازاد گذاشته تا سگمان تعقیب را تا حد 2یا 3قدم انجام دهد . باید توجه داشته باشید که در روند پیشرفت در این اموزشها صبور باشید و اگر نتیجه مطلوبی به دست میاید ان را غنیمت شماریده و اموزش را با بهترین واکنش تهاجم سگمان و فرار کردن شخص مهاجم از محوطه و خروج کاملش از ان تمام کرده برای پیروزی سگمان جشنی در غالب نوازش و اغوش و بازی در نظر میگیریم. در جلسات بعد بهتر است تحریک را ساده شروع کرده و با خلاقیت انرا پیشرفته کنیم این تمرین برای هفته های اول موثر است اما نتیجه هر چه باشد کافی نیست چون ما با تایید در کنار سگمان به ان قوت قلب میدهیم و با حضورمان در کنارش گویی کاری تیمی را انجام میدهیم برای اموزش مرحله بعد شرایط را به گونه ای قرار میدهیم که سگمان را به نقطه ای مطمعن بسته و خودمان در کنارش قرار میگیریم و کم کم از ان فاصله میگیریم یعنی بعد از هر تهاجم سگ را تایید میکنیم اما دوباره به جایگاه قبلی اکتفا نکرده و مثلا یک قدم دورتر میرویم و هر بار که تهاجم انجتام میگیرد به سرعت برای تایید خود را به سگ میرسانیم بهتر است تاییدمان به گونه ای نباشد که حواس سگ را از محاجم پرت کند و اگر اینگونه شد مهاجم باید به سرعت با تحریک توجه ان را به خود جلب کند این فاصله را باید طی چند جلسه به حداقل 10متر رساند و البته نمیتوان برای تمام تهاجمهایش ان را مورد تایید قرارداد برای بهبود تهاجم بهتر است بهترینها را تایید کرد تا پیشرفت را در هر جلسه مشاهده نمایید حال با این تمرینها که سگتان تهاجم را فرا گرفته باید به تنهایی بتواند واکنش صحیح را انجام دهد پس شما در فواصل کوتاه این تمرین را ترتیب دهید تا سگتان زود خسته نشود نگران تایید نباشید از سوی خودتان چون اگر محرک یا همان مهاجم که نقش خود را در قالب ادم بد داستان ایفا میکند میتواند با تداعی فرار در مقابل تهاجم سگ تایید را به خوبی در فرار و ایجاد حس پیروزی برای سگ ایجاد نماید .برای شروع تهاجم به تنهایی در سگ بند ان را از 130سانت در هر جلسه نسبت به پیشرفتش کمی افزایش داد و تا جایی که ان بند به 4متر برسد و سگ با بند 4متری هم واکنش مطلوب را نشان دهد  در اصل افزایش طول بند ارتباط بسیار زیادی با اعتماد به نفس ان سگ دارد پس سعی میکنیم انرا کم کم افزایش دهیم.در حالت عادی نگهبانی اتفاقات زیادی ممکن است برای سگ نگهبان بیافتد از انواع صلاح های سرد و سنگ و صداهای بلند برای ایجاد ترس در ان پس از عامل رویارویی و کنش و واکنش نمایشی و بازسازی انها به مهرت سگمان کمک میکنیم که اسیب کمتری ببیند و واکنش مناسب را انجام دهد مثلا برای تولهای سگهای پلیس و شکاری از تولگی با ایجاد صداهای کم و به تدریج بلند و بلند تر ترس انها را از صدای اصلحه کم میکنند و یا ترسش را نصبت به چوب و انواع ان با بکار گیری خلاقانه انها در تمرینات البته در تمام انها به تدریج صورت میگیرد و سگ به هیچ وجه اسیب نبیند چون کوچکترین اسیب در این سنین تاثیر فراوانی در اینده اش دارد.یکی دیگر از راههای تمرین هم میتوان از فنس استفاده نمود و از پشت فنس تحریک انجام شود بعد از گذراندن مراحل اولیه نگهبانی میبایست حال قدمی دیگر برداشت و ان حذف بند و فنس است و فقط دیوار محسور قلمروش با بیگانهاست از ان رو در این مرحله بسیار مهم است که از نقاط ضعفی که در محیط وجود دارد برای تمرین بیشتر استفاده شود از روی دیوارها تحریک انجام میشود و از دم ورودی محوطه. در حین اموزشها اگر رفتاری غیر عادی در سگتان دیدید حتما با یک متخصص تربیت تماس گرفته و از ان کمک بخواهید .

 

 

 

 

بهتر است بدانیم وظیفه نگهبان در هوشیار کردن ما از خطر ورود است و در نهایت هم دفاع انها به تنهایی در مقابل انسان پیشرفته ناچیز است و شکست ناپذیر از سگمان بت نسازیم که انقدر ان را قابل اعتماد در وظیفه اش بدانیم که کوچکترین ضعفش دچار دلسردیتان شود . حتما تابلویی را در بیرون محوطه نگهبانی سگتان بزنید با توجه به اینکه اگاهی کافی را در مورد ورود غیر قانونی به این حریم داده باشید مثلا این مکان مجهز به سگ نگهبان میباشد یا اینکه خطر سگ نگهبان.

 

 

 

واحد سپگارد موسسه محافظین حریم سامان

تماس:

021-53144

1053144 0900

0900 1053144

0900 2053144

+98 21 53144